Review // Reprodebot Pattern Book Folk

by - maandag, mei 20, 2013

Als member van het DIY team van Omstebeurt mag ik werken met het patronenboek van Reprodepot. Binnenkort verschijnt mijn eerste tutorial op Omstebeurt en vooruitlopend deel ik alvast mijn ervaring met dit boek.

Het boek bevat 225 patronen. Op elke bladzijde staat een voorbeeld van een patroon en achterin het boek staan zelfmaak ideeën. Bij het boek zit een CD met daarop alle in het boek afgebeelde patronen in twee formaten; groot formaat om te printen en klein formaat voor het web. Je kunt de patronen dus ook gebruiken om dingen te ontwerpen voor je blog of website. Voor mijn eerste project heb ik patronen geprint (zie foto). Ik was verrast hoe fijn dit werkt. Alle patronen zijn als jpeg opgeslagen en dat is handig, omdat je op je computer meteen een voorbeeld ziet in het klein. Het is dus een kwestie van door de bestanden scrollen en printen wat je leuk vindt en dat zoveel als je wilt. De patronen zijn stuk voor stuk mooi en alles past perfect bij elkaar. Als je het lastig vindt om prints te combineren is dit boek zeker handig. Je kunt namelijk niet de mist in gaan en de combinaties zijn eindeloos. Als je de patronen apart van elkaar bekijkt zijn lang niet alle patronen 'folk', maar ik vind dat juist een voordeel, omdat je zo veel meer looks kunt creëren.

Ik had een klein beetje mijn twijfel bij het zelf printen van papier tegenover het kopen van (scrapbook) papier, maar ik ben helemaal om. Met de printers van tegenwoordig is het resultaat heel erg goed. Ik zou dit niet gebruiken voor een scrapbook dat jaren mee moet, maar voor kaarten, cadeautjes, traktaties en (seizoens)decoraties in huis is het juist heel handig, omdat je zoveel kunt printen als je nodig hebt.

Conclusie: veel (225!) mooie, hippe patronen die ik zeker veel ga gebruiken, makkelijk in gebruik, leuke DIY ideeën achterin en veel mogelijkheden voor je eigen creatieve projecten. Vooral leuk voor traktaties en cadeautjes. Het is de vraag of het nodig was alle patronen als voorbeeld in het boek op te nemen, omdat je voornamelijk met de CD werkt. Maar ach... je kunt, als je dat niet bezwaarlijk vindt, deze bladzijden altijd nog uit het boek snijden en gebruiken...

Printers en papier
Een review van een boek als dit vraagt ook om wat meer informatie over printers en papier. Veel mensen denken dat je voor goede prints een hele dure printer nodig hebt, maar het geheim zit ook in het papier. Ik gebruike 160 grams wit printerpapier (verkrijgbaar in de betere boekwinkel). De prints worden, zoals je ziet op de foto, heel strak en mooi van kleur. Als je nog nooit iets beter papier hebt gebruikt raad ik je aan het eens te proberen. Dikke kans dat je nog verrast wordt door je eigen printer!

Ik heb een Canon Pixma MG5150 printer; niet de goedkoopste maar ook zeker niet duur. Het is mijn tweede Pixma en ik zou geen ander meer willen, want de kwaliteit is hoog, patronen raken nooit verstopt en hij heeft precies de functies die ik wil (scannen, dubbelzijdig printen en printen tot de rand). De inktpatronen zijn natuurlijk best duur, maar er is geen merk waarbij dit niet het geval is en je krijgt er veel kwaliteit voor terug.

Ook leuk om te lezen