Review // Sew & Stow

by - vrijdag, september 13, 2013

Sew & Stow (Engels) staat al een tijdje in mijn kast en het is een beetje een 'vreemd' boek. Ik werd er namelijk niet meteen verliefd op toen ik het doorbladerde. Het boek zit niet bomvol foto's, maar begint met slechts een foto van elk project. In de rest van het boek staat de uitleg van alle projecten. Veel tekst, ook veel illustraties, maar geen foto's. Die nogal saai uitgevoerde uitleg vormt het grootste deel van het boek. Op het eerste gezicht niet heel uitnodigend, maar het is wel een heel goed boek.

De 30 projecten zijn ingedeeld op thema: sew simple, pocketss galore, bag-a-ton, stow it handily, pad and carry en stow it your way. Het boek begint met een algemene uitleg over de gebruikte naaitechnieken. Vervolgens wordt elk project uitgelegd aan de hand van tekst en illustraties. Het boek heeft geen patronen op ware grootte, maar legt uit hoe je de maten neemt en het patroon maakt. Eigenlijk is dit wel handig, want zo kun je elk project helemaal op maat maken. De uitleg is helder en prima te volgen. Het boek is in het Engels, dus je moet wel enige kennis hebben van Engelse termen en het werken met inches. Iets om rekening mee te houden als je nog niet zo bedreven bent in naaien en/of de Engelse taal.

De projecten zelf zijn echt leuk en nuttig. Het zijn alle 30 handige (opberg) dingen voor huis en tuin. Denk aan een hangmat, douchegordijn, schortjes, gereedschap of haaknaalden rol, kledinghoes, schoenenzak, slaapzak, honden/katten mand of een naaimandje. Ik maakte zelf al de 'schoenen'zak voor mijn paraplu's en accessoires. Ik ben nog van plan om de emmer organiser te maken, waarin je schoonmaakdoekjes en borstels aan een emmer kunt opbergen.

Conclusie
Sew& Stow is van binnen niet het mooiste boek om te zien en daar moet je echt even doorheen prikken. De projecten zijn namelijk leuk en praktisch en uitgevoerd in mooie, hippe stoffen en stoffencombinaties. Enkele projecten (zoals de haaknaaldenhoes) zijn inmiddels wat achterhaald, maar dit wordt weer goedgemaakt door nuttige projecten als de kledinghoes, schoenenzak en verschillende huishoud hulpjes. De onervaren naaister zou ik het boek niet direct aanraden; de Engelse taal en technische termen kunnen lastig te volgen zijn.

Ook leuk om te lezen